0404814878 info@rrweb.fi

Aamupalan lomassa selaat somea ja huomaat sponsoroidun linkin jonkin päivittäismedian sivulle. Klikkaat sitä, luet jutun ja huomaat, että jutun lomassa ja lopussa on linkkejä uusiin artikkeleihin, jotka myös kiinnostavat sinua. Luet muutaman ja olet tyytyväinen siihen, että sait tietoa tärkeistä ja kiinnostavista asioista nopeasti ja helposti. Kätevää, eikö?

Näinhän sitä sisältöoptimointia meille tehdään joka päivä. Taustalla on tietysti median ansaintalogiikka.

Jokainen klikkaus, joka johtaa median kotisivuille lisää mainosten näkyvyyttä ja sitä kautta tuottoa. Mitä tarkemmin kuluttaja on segmentoitu, eli mitä huolellisemmin hänen mielipiteensä, kuluttajatottumuksensa ja muut preferenssit on saatu selville, sitä todennäköisemmin kohdennettu markkinointi johtaa kuluttajan toimimaan halutulla tavalla – tässä tapauksessa klikkaamaan juttua. Nykyisen datamäärän avulla tällainen datalähtöinen segmentointi on mahdollista tehdä kohtuullisen vaivattomasti esimerkiksi sosiaalisen median kautta, jossa kuluttaja jo jakaa paljon omia mielipiteitään ja valintojaan eli preferenssejään vapaaehtoisesti.

Parhaimmillaan sisältöoptimointi tekee esimerkiksi nettikaupasta tilaamisen vaivattomaksi ja helpoksi, kun monet jo ennalta tiedetyt asiat on otettu huomioon. Näin voidaan tuoda paremmin relevanttia tietoa kuluttajan ulottuville. Lisäksi esimerkiksi aiemmin käytetty maksu- ja toimitustapa on voitu ottaa jo huomioon, joten tarvittaessa tilaus on muutamaa klikkausta vaille valmis. Asiakaspolun optimointi on yksi datalähtöisen segmentoinnin parhaista puolista.

Uutisten ja median kohdalla asia on kuitenkin toisin. Liiallinen sisältöoptimointi voi johtaa siihen, että kenties jo valmiiksi kapeakatseista maailmankuvaa kavennetaan lisää.

Jos esimerkiksi henkilö ei ole varma ilmastonmuutoksesta ja sen vakavuudesta ja hänet segmentoidaan tällaisen mielipiteen vuoksi, niin ansaintalogiikan kannalta hänelle kannattaa markkinoida vain ilmastonmuutosta vähätteleviä artikkeleja, joita hän todennäköisemmin klikkaa. Tällainen johdatteleva sisältömarkkinointi on vähintäänkin arveluttavaa ja vaatisi laajempaa eettistä keskustelua siitä, millaisissa asioissa sisältömarkkinointi tai sisällönoptimointi saattavat aiheuttaa merkittäviä lieveilmiöitä pitemmällä aikavälillä.

Analytiikka, tiedolla johtaminen ja tiedon jalostaminen liiketoimintaa hyödyttäviksi toimenpiteiksi ovat nykyaikaa. Parhaimmillaan ne helpottavat ihmisten arkea jopa huomaamatta. Toisaalta on on kuitenkin tärkeää muistaa myös asioiden inhimilliset puolet numeroiden ja datan takana. Analytiikan avulla voi tehdä sekä parempaa liiketoimintaa että parempaa yhteiskuntaa kaikille.

Artikkeli on julkaistu alunperin fujitsu.com -sivustolla.